Masz koronawirusa lub podejrzewasz, że go masz?

Zauważasz u siebie pierwsze objawy? Miałeś kontakt z osobą zakażoną? Otrzymałeś pozytywny wynik testu? Dowiedz się, co powinieneś zrobić w zależności od sytuacji.

Miałem kontakt z osobą zakażoną koronawirusem Mam objawy COVID-19 Mam skierowanie na test Miałem kontakt z osobą zakażoną koronawirusem

Jeśli miałeś(-aś) bezpośrednio bliski kontakt z osobą chorą, to mogłeś(-aś) się od niej zarazić.

Co to znaczy, że masz bliski kontakt?

Bliski kontakt z osobą chorą na koronawirusa oznacza:

  • przebywanie w bezpośredniej bliskości (twarzą w twarz) z osobą chorą, w odległości mniejszej niż 2 m przez ponad 15 minut,
  • bezpośredni kontakt fizyczny z osobą zakażoną wirusem SARS-CoV-2 (np. podanie ręki),
  • bezpośredni kontakt bez środków ochronnych z wydzielinami osoby z COVID-19 (np. dotykanie zużytej chusteczki higienicznej, narażenie na kaszel osoby chorej),
  • przebywanie w tym samym pomieszczeniu, co chory z COVID-19, przez co najmniej 15 minut (np. w mieszkaniu, w klasie, poczekalni szpitala/przychodni, sali konferencyjnej),
  • kontakt na pokładzie samolotu lub innych środków transportu zbiorowego obejmujący osoby zajmujące dwa miejsca (w każdym kierunku) sąsiadujące z osobą z COVID-19, osoby towarzyszące w podróży lub sprawujące opiekę nad osobą z COVID-19, członków załogi obsługujących sekcję, w której znajduje się chory.

Wyślij zgłoszenie do inspekcji sanitarnej (sanepidu)

Jeśli jesteś po bliskim kontakcie z osobą zarażoną koronawirusem SARS-CoV-2 (osoba ta uzyskała potwierdzony, pozytywny wynik testu PCR w kierunku zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2), zgłoś ten fakt inspekcji sanitarnej

Nałożenie kwarantanny

Gdy inspekcja sanitarna obejmie cię kwarantanną z powodu narażenia na koronawirusa, dostaniesz informację na ten temat. Fakt ten zostanie zarejestrowany w systemie teleinformatycznym EWP, do którego dostęp ma m.in. Policja i Zakład Ubezpieczeń Społecznych. ZUS przekazuje decyzję twojemu pracodawcy, dlatego inspekcja sanitarna nie wydaje już pisemnych decyzji.

Uwaga! W ramach digitalizacji inspekcji sanitarnej uruchomiliśmy automatyczne powiadomienia o nałożeniu kwarantanny. +48 22 10 43 705 to numer, z którego nadawany jest komunikat o objęciu kwarantanną osób, które znajdują się w bazie EWP i mają nałożoną kwarantannę. W przypadku pytań o COVID-19 albo wyjaśnienia statusu kwarantanny prosimy dzwonić pod numer +48 22 25 00 115.

Mam objawy COVID-19

Jeśli masz objawy choroby, powinieneś skontaktować się z lekarzem. Dowiedz się, jak postępować w takiej sytuacji.

Sprawdź, czy masz objawy COVID-19

Osoby zakażone koronawirusem zwykle mają:

  • wysoką gorączkę, 
  • kaszel,
  • duszności,
  • utratę węchu lub smaku.

Rzadziej pojawiają się takie objawy, jak bóle mięśni i głowy, biegunka, wysypka.

Jeżeli występują u ciebie duszności lub kłopoty z oddychaniem, zadzwoń niezwłocznie na numer 112 lub 999, aby uzyskać pomoc medyczną, i uprzedź, że masz lub możesz mieć koronawirusa.

Upewnij się, czy twoje objawy są charakterystyczne dla koronawirusa.

Kontakt z lekarzem

Jeśli twoje objawy są typowe dla zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2, skontaktuj się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem teleporady. Rejestr placówek POZ znajdziesz tutaj. Lekarz po przeprowadzeniu oceny stanu zdrowia zdecyduje, czy skierować Cię na test na koronawirusa.

Jeśli lekarz wybrany przez ciebie jako lekarz pierwszego kontaktu akurat nie dyżuruje, twoja przychodnia skieruje cię do lekarza dyżurnego, który go w tym momencie zastępuje i ma prawo wystawić zlecenie na wykonanie testu. 

Skorzystaj z wyszukiwarki poradni podstawowej opieki zdrowotnej: https://zip.nfz.gov.pl/GSL/GSL/POZ

Zlecenie wykonania testu na koronawirusa może wystawić Ci lekarz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej. Jeśli czujesz się bardzo źle, zadzwoń na 112 – koniecznie powiedz, że prawdopodobnie masz COVID-19.

Skierowanie na test

Jeśli masz objawy, które kwalifikują cię do testu na koronawirusa, lekarz podstawowej opieki zdrowotnej wystawi ci skierowanie na test.

Zlecenie wykonania testu na koronawirusa może także wystawić lekarz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej, lekarz, który udziela świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu opieki paliatywnej i hospicyjnej (hospicja) oraz świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.

Sprawdź, jakie są szczegółowe zasady dotyczące zlecania testów na koronawirusa.

Mam skierowanie na test

Mam skierowanie na test:

  • lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, 
  • lekarz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej,
  • lekarz, który udziela świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu opieki paliatywnej i hospicyjnej (hospicja) oraz świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.

Pobranie wymazu do wykonania testu następuje w mobilnym punkcie pobrań lub w domu pacjenta. Test jest bezpłatny.

Uwaga! Jeśli badanie zostało wykonane komercyjnie, a wynik jest dodatni nie należy wychodzić z domu. Należy umówić telefonicznie termin teleporady u lekarza POZ.

Na badanie:

  • zabierz dokument ze zdjęciem i swoim nr PESEL,
  • przestrzegaj zasad higieny i społecznego dystansu, unikaj środków transportu zbiorowego.

Jak wygląda badanie?

Badanie polega na pomiarze temperatury i pobraniu wymazu z gardła i z nosa.

Jak zachowywać się w mobilnym punkcie testowym:

  1. Zatrzymaj samochód w wyznaczonym miejscu.
  2. Przygotuj dokumenty.
  3. Na znak badającego podjedź na stanowisko.
  4. Pokaż dokument tożsamości bez otwierania szyby.
  5. Po weryfikacji podjedź na stanowisko pobierania materiału.
  6. Wyłącz silnik pojazdu.
  7. Pozostań w pojeździe.
  8. Otwórz okno i przygotuj się do badania.

W trakcie i po badaniu stosuj się do poleceń pracowników punktu testowego.

Jak przygotować się do badania diagnostycznego?

Minimum 2 godziny przed badaniem:

  • nie spożywaj posiłków,
  • nie pij,
  • nie żuj gumy,
  • nie płucz jamy ustnej i nosa,
  • nie myj zębów,
  • nie przyjmuj leków,
  • nie pal papierosów.

Jeśli nie będziesz przestrzegać tych zasad, wynik testu może być nierozstrzygający.

Uwaga! Jeśli czekasz na wynik testu, pozostań w domu i nie kontaktuj się z innymi osobami!

Po wykonaniu badania wynik zobaczysz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, będziesz o nim również poinformowany przez lekarza POZ. Jak zalogować się na Internetowym Koncie Pacjenta?

Co oznacza wynik testu?

Jeśli wynik twojego badania na obecność koronawirusa SARS-CoV-2 jest już dostępny, to po zalogowaniu się na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz jeden z czterech komunikatów:

  • negatywny – wynik ujemny testu (nie wykryto SARS-CoV-2)

To oznacza, że nie masz koronawirusa. Zachowaj jednak dotychczasowe środki ostrożności i higieny.

  • pozytywny – wynik dodatni testu (wykryto SARS-CoV-2)

Potwierdzono obecność koronawirusa. Ty i osoby, które miały z tobą bliski kontakt, powinny zastosować się do zasad kwarantanny.

  • niediagnostyczny

Oznacza, że próbka jest niezdatna do badania. Należy udać się na pobranie kolejnej próbki i jak najszybciej przekazać ją do badania.

  • nierozstrzygający

Oznacza, że wynik jest na granicy analitycznej czułości testu. Wymaga zbadania kolejnej próbki pobranej po 24–48 h.

Jeśli twój wynik jest niediagnostyczny lub nierozstrzygający, badanie musi zostać powtórzone.

Jeśli wynik testu będzie pozytywny, powinieneś poddać się izolacji w warunkach domowych, chyba że lekarz skieruje cię do izolatorium lub do szpitala (lista szpitali zakaźnych).